10 lipca 2019 Aleksandra Kapka 0Comment

VALENTINO

Valentino a w zasadzie Valentino Clemente Ludovico Garavani urodził się w 1932 roku we Włoszech. Modą interesował się od dziecka, najpierw uczył się jej w Mediolanie, później w Paryżu. Swoją kultową markę założył w 1959 roku – siedziba mieściła się przy Via Condotti w Rzymie.

 

Rozwój firmy umożliwiła mu przyjaźń, a następnie związek z inwestorem Giancarlo Giammettim. Valentino nie osiągnąłby jednak takiego sukcesu gdyby nie jego niezwykły talent i poczucie estetyki. Na pierwszym miejscu zawsze stawiał elegancje i klasę, wyzbywając się podążania za poszczególnymi trendami. Jego celem było „za wszelką cenę podkreślać proste piękno kobiety”. W książce Marii Luisy Tagariello pt. „Wielcy Projektanci” autorka tak przywołuje postać projektanta: „W ciągu niemal pięćdziesięcioletniej kariery Valentino nigdy nie dał się skusić prowokacji, nigdy nie ugiął się przed ulotnymi trendami, nigdy nie wybrał najłatwiejszej i najkrótszej drogi, czyli wyróżniania się za wszelką cenę lub innowacyjności dla niej samej”.

Kreacje Valentino to symbol elegancji i wysokiego krawiectwa. Zawsze robiące wrażenie, często wybierane przez największe Gwiazdy na czerwony dywan, noszone m.in. przez Elizabeth Taylor, Audrey Hepburn, Jackie Kennedy, Cate Blanchett, Anne Hathaway czy Julie Roberts.

Dom mody ma kilka linii: Valentino, Valentino Garavani, Valentino Roma i Red Valentino. Do marki Valentino nie należy jednak Mario Valentino czy Valentino by Mario Valentino. To zupełnie inna marka, chociaż obie często bywają ze sobą mylone. Produkty drugiej z nich możecie znaleźć m.in. na Zalando.

MARIO VALENTINO

Markę Mario Valentino założył jak można się domyślić… Mario Valentino. Firmę otworzył w 1952 roku w Neapolu. Wyspecjalizował się w wysokiej jakości wyrobach ze skóry – szczególnie butach i torebkach. Jego awangardowe projekty zdobyły serca największych sław. Wyjątkowym uznaniem cieszyło się przede wszystkim obuwie, którego fanką była m.in. Catherine Deneuve. Dziś firmę prowadzi jego syn.

Obie marki – Valentino i Mario Valentino – działają niezależnie od siebie. Rozpoznanie ich dla osób niezainteresowanej modą może być ciężkie, ponieważ ich logotypy są do siebie podobne. Z pewnością rozróżnikiem może być cena – marka Valentino jest znacznie droższa niż Mario Valentino.

***

Dla zainteresowanych historią Valentino Garavaniego polecam film dokumentalny z 2008 roku autorstwa Matta Tymauera „Ostatni Cesarz wielkiej mody”. Tytuł zdaje się idealnie obrazować postać mistrza, jako jednego z „ostatnich” projektantów wielkiego krawiectwa.

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *