Koniec roku to czas podsumowań i refleksji. Co działo się w modzie w 2018 roku? Nie sposób wymienić wszystkiego! Stworzyłam jednak subiektywną listę, kilku wybranych, ważnych dla branży wydarzeń. Na końcu tekstu znajdziecie także spis trendów, które pokochaliśmy w mijającym roku.

ŚWIAT 

Koniec z cierpieniem zwierząt

Od kilku lat, świat mody dąży do podejmowania coraz bardziej etycznych i świadomych decyzji. Jedną z nich jest eliminacja produkcji, związanej z nieuzasadnionym cierpieniem zwierząt. W związku z tym w 2018 roku, Chanel zapowiedziało rezygnacje z używania w swoich kolekcjach skór egzotycznych zwierząt. Z kolei Jean-Paul Gaultier, Burberry czy Coach zrezygnowali z szycia ubrań i dodatków z futer naturalnych (podobne decyzje podjeli w poprzednich latach m.in. Gucci, Armani, Versace, Diesel, Hugo Boss, Michael Kors, Zara, H&M czy polskie LPP). Zmiany w tym zakresie przybierają także bardziej globalne formy – w tym roku Kalifornia jako pierwszy stan w USA zabroniła testowania kosmetyków na zwierzętach, San Francisco zakazało sprzedaży futer naturalnych, a Norwegia wprowadziła całkowity zakaz prowadzenia ferm futrzarskich.

Afera Dolce&Gabbana

Dolce&Gabbana w 2018 roku zaliczyło wizerunkową „wpadkę”, za którą przyszło im sporo zapłacić. Włoski dom mody, od wielu miesięcy przygotowywał się do swojego wielkiego pokazu w Szanghaju. W związku z nim, stworzono kontrowersyjną kampanie pt. „Jedzenie pałeczkami”, składającą się z trzech filmów umieszczonych na profilu marki na Instagramie. Azjatyckie modelki próbują na nich jeść włoskie potrawy pałeczkami, ale nie do końca im to wychodzi. Choć spoty miały być zabawne, zostały odebrane jako rasizm i naśmiewanie się z chińskich kobiet. Pod filmami posypała się lawina nieprzychylnych komentarzy. Co gorsza, na jaw wypłynęły także screeny prywatnych rozmów Stefano Gabbany z jedną z osób krytykujących kampanie. Projektant obrażał w nich kulturę Chin. Tłumaczył później, że jego konto zostało zhackowane i ktoś się pod niego podszywał. Po aferze, pokaz w Szanghaju został odwołany, a duet Dolce&Gabbana opublikował oficjalne oświadczenie w którym przepraszał za zaistniałą sytuację.

CELINE traci akcent

W styczniu 2018 roku, artystyczne stery w CELINE objął Hedi Slimane. Pierwszą, gruntowną zmianą jaką wprowadził, było kontrowersyjne usunięcie akcentu z „E” w logo marki. Swoją decyzję tłumaczył jako dążenie do uproszczenia i nawiązanie do znaku CELINE z lat 60. Schemat jego działań, zdaje się powtarzać – wcześniej, zarządzając marką Saint Laurent pozbawił ją członu Yves. 

BALMAIN zmienia logo

Studio projektowe Adulte Adulte stworzyło nowy logotyp dla marki BALMAIN. Jest to pojedyncza litera B, której podwójna kreska zawiera także literę P. Jak przyznaje Olivier Roustering (dyrektor kreatywny marki), owe „P” miało być ukłonem w stronę Paryża, oraz wyrazem szacunku dla założyciela całego domu mody Pierre’a Balmain.

10 lat marki Victoria Becham

W 2018 roku minęło 10 lat od momentu, w którym światło dzienne ujrzała pierwsza kolekcja Victorii Becham. Początkowo nikt nie wierzył w modowy sukces byłej wokalistki Spice Girls. Jej nowy pomysł na biznes, rozpatrywany był w kategoriach chwilowej fanaberii. Po latach okazało się, że Victoria ma talent, a dziś w jej projektach chodzą największe gwiazdy. 

Adrianna Lima kończy karierę w Victoria’s Secret

Po 19 latach współpracy, Adrianna Lima rozstała się z marką Victoria’s Secret. Ostatni pokaz z jej udziałem odbył się w grudniu tego roku. Modelka uchodziła za najbardziej znanego Aniołka marki.

Adrianna Lima podczas swojego ostatniego pokazu

Koniec Cheap Monday

Ze względu na straty finansowe jakie przynosiła skandynawska marka Cheap Monday, w 2018 roku padła decyzja o jej likwidacji. Brand funkcjonował na rynku od 2000 roku. Jego właścicielem był koncern H&M. 

Justin Bieber tworzy Drew House

Justin Bieber w 2018 roku zapowiedział swój nowy projekt – markę odzieżową Drew House. Póki co niewiele wiadomo – nieznane są jeszcze żadne projekty, oprócz bluzy z uśmiechniętą buzią. 

źródło: instagram 

Suknia księżnej

Czy ślub Księcia Harrego i Megan Markle można rozpatrywać w kategorii wydarzeń modowych? Z pewnością tak, jeśli jednym z wiodących tematów dotyczących ceremonii, był strój panny młodej. Suknia Givenchy jednych zachwyciła swoją prostotą, innych zawiodła brakiem królewskiego przepychu. 

Ślub Księcia Harrego i Megan Markle

Koniec papierowego wydania magazynu „Glamour”

Wydawnictwo Conde Nast w listopadzie 2018 roku zapowiedziało, że kończy z wydawaniem papierowej wersji magazynu „Glamour” w Stanach Zjednoczonych. Wydawca w zamian zamierza skupić się na internetowym wydaniu pisma.

POLSKA

Pierwszy numer polskiego Vogue

W lutym 2018 roku doczekaliśmy się pierwszego, polskiego wydania „Vogue Polska”. Redaktorem naczelnym pisma został Filip Niedenthal, dyrektorem artystycznym Łukasz Aksamit, zaś szefową stylistów Karla Gruszecka. Na okładce premierowego numeru znalazło się niepoddane obróbce graficznej zdjęcie, przedstawiające modelki Małgorzatę Belę (pełniącą w „Vogue Polska” rolę editor at large) i Anję Rubik. Jego autorem był niemiecki fotograf Juergen Teller. 

Pierwsza okładka polskiego Vogue

Nowa strategia LPP

LPP – polski producent odzieży, właściciel marek Reserved, Mohito, Cropp, House i Sinsay opracował w 2018 nową strategie rozwoju firmy. Jej cel to „ekspansja na rynki zagraniczne, budowanie globalnej rozpoznawalności marki Reserved oraz jakościowy rozwój stacjonarnej sieci sprzedaży”. W sferze marketingu, w 2018 roku najbardziej widoczne były działania marki RESERVED. Najpierw fenomenalna kampania #iloveyoucindy z Cindy Crawford w roli głównej. Później kolekcja festiwalowa Maffashion. Następnie kampania „I Can Boogie” z Joanną Kulig i Jeanne Damas. Na koniec roku pojawiła się z kolei sylwestrowa kolekcja, inspirowana legendarnym studiem 54, która została stworzona we współpracy z brytyjskim Vogue. Świetne działania marketingowe marki nie są jednak niczym nowym – wkampaniach brandu mogliśmy oglądać już w poprzednich latach Carę Delevingne,Brooklyna Beckhama,Georgię May Jagger czy Kate Moss. 

 

Polskie marki zagranicą

Ekspansja polskiej mody na Świat trwa. Wspomniane wcześniej RESERVED ma swoje sklepy już w ponad 20 krajach – w 2018 roku pojawiło się m.in. w Izraelu i Kazachstanie. Globalne sukcesy odnoszą także mniejsze firmy – po Marcie Butrym i La Petit Trou, projekty Zosi Chylak od 2018 roku można kupować na stronie prestiżowego butiku net-a-porter.com. 

Jessica Mercedes otwiera kolejną markę odzieżową

Jessica Mercedes jest jedną z najbardziej znanych polskich blogerek modowych. Jej pierwszą marką jest specjalizująca się w strojach kąpielowych MOIESS. W grudniu tego roku, Jessica ogłosiła, że wraz z współpracownikami stworzyła kolejny, odzieżowy brand VECLAIM. Główną część asortymentu tworzą sukienki. 

źródło: własny kolaż ze zdjęć z instagrama

Koniec polskiego „InStyle” i „HOT Moda&Shopping”

Po ponad 10 latach, z polskiego rynku znika magazyn „InStyle”. Numer grudniowy 2018 jest jego ostatnim wydaniem. Burda Media argumentuje tę decyzje chęcią skupienia się na rozwoju swoich innych lifestylowych tytułów tj. „Elle”, „Gali” czy „Glamour”. W 2018 roku żegnamy się także z magazynem „HOT Moda&Shopping”.

Ostatnia okładka polskiego “InStyle”

W.KRUK czy Pica Pica 

Gdzie kończy się plagiat a zaczyna inspiracja? Na to pytanie musi odpowiedzieć W.KRUK, który w grudniu tego roku otworzył markę Picky Pika. Strategia brandu jest łudząco podobna do innej, funkcjonującej dłużej firmy Pica Pica. Konflikt miał zostać zażegnany ugodowymi rozmowami, ale jeszcze nie wiadomo jak zakończy się ta sprawa. Niesmak jednak pozostał.

TRENDY

Co nosiliśmy w 2018? Oto kilka wiodących trendów minionego roku:

Ugly sneakers

Najbardziej pożądany model to ten od Balenciaga

źródło: własny kolaż ze zdjęć z pinterest 

Białe „kozaczki”

źródło: własny kolaż ze zdjęć z pinterest

Animal print – panterka

W 2018 roku, modne były wszystkie motywy zwierzęce. To jednak panterka podbiła rynek najbardziej. Najczęściej kupowaliśmy spódnice i sukienki z tym wzorem.

źródło: własny kolaż ze zdjęć z pinterest

Płaszcze “Misie”

źródło: własny kolaż ze zdjęć z pinterest

Kowbojki

źródło: własny kolaż ze zdjęć z pinterest

Torebki “siodło”

IT bag 2018 roku należy uznać torebkę Saddle od Diora. 

źródło: własny kolaż ze zdjęć z pinterest

Belt bag 

źródło: własny kolaż ze zdjęć z pinterest

Torba sakiewka

źródło: własny kolaż ze zdjęć z pinterest